Wie ben ik?


Ik ben ondernemer.
Coach en Trainer

Creatief maar ook analytisch.
Een conceptueel denker.
Een vrouw met autisme


Ik heb een aantal kernwaarden.
Deze waarden zeggen alles over wie ik ben.
Deze kernwaarden zie je ook terug in mijn coaching sessies.


AUTHENTICITEIT puur, echt, eigen.

OPTIMISME mogelijkheden zien, zelfs in de moeilijkheden. 
Teken met je eigen handje om elke wolk een gouden randje.
( uit een poëziealbum versje, tevens mijn levensmotto)

OPENHEID mezelf laten zien, ondanks angst en schaamte, kwetsbaar durven zijn, eerlijkheid.

VERBINDING diepgang, contact, connectie.

COMPASSIE Mild zijn naar mezelf en naar anderen. 
Zonder oordeel zijn.

GROEI ontwikkeling, nooit uitgeleerd, leren van mijn fouten.



Mijn leerproces in communicatie


‘Maar jij hebt toch geen autisme, jij bent juist hartstikke sociaal.’
Dit is een zin die ik nog steeds regelmatig te horen krijg.
Maar in tegenstelling tot wat mensen soms denken ben ik niet geboren met sociale voelsprieten.

Ik was weliswaar een extravert kind.
Altijd aan het babbelen.
Maar ik communiceerde niet zoals men van mij verwachtte.
Ik hield monologen en praatte door mensen heen.

Als tiener werd ik me ervan bewust dat ik vaak de plank missloeg op het gebied van communicatie.
Ik nam dingen letterlijk, begreep grapjes niet of interpreteerde dingen anders dan ze bedoeld waren.
Ik was op dat moment bewust onbekwaam. Dat voelde uitermate frustrerend en confronterend.
Maar ik legde me hier niet bij neer. Ik was vastbesloten om uit te zoeken hoe communicatie in zijn werk ging.
Er moesten toch soort van regels voor zijn?

Mijn strategie was op zoek te gaan naar banen waarbij het draaide om goede communicatie.
Banen waarbij je ‘les’ kreeg in hoe communicatie in elkaar zat.
Dit bleek een uitstekende zet.

Tijdens mijn eerste baan in een callcenter kreeg ik verkooptraining.
Hier leerde ik voor het eerst verkooptechnieken.
Voor mij waren het toen nog ‘trucjes’ waarmee ik invloed bleek te hebben op het gedrag van een potentiële klant.
Al mijn collega’s werkten bij dit callcenter met hetzelfde script.
Maar toen ik doorkreeg dat dit script niet werkte besloot ik het script te herschrijven.
Met succes. Op basis van mijn sales resultaten besloot de team manager met mijn script te gaan werken.
Een enorme kick!

Tijdens mijn studententijd kreeg ik een bijbaan als verkoper van krantenabonnementen bij Pepperminds.
Ik stond in drukke winkelcentra en sprak honderden vreemde mensen aan met de vraag of ze een abonnement wilde kopen. Je kent ze wel, van die iets te enthousiaste jongeren, waar de meeste mensen met een bocht om heen lopen.

In deze kranten-abonnement verkoopbaan leerde ik enorm veel over verbinding maken.
Dit keer van niemand minder dan Arjan Vergeer.
Van Arjan leerde ik hoe je op onbewust niveau maatjes kon worden.
Building rapport noemen ze dat in de sales.
Ik kan wel zeggen ‘I Learnt From The Best’.
Arjan is inmiddels zelf een bekende Nederlander.
Samen met David de Kock is hij oprichter en spreker van het immens populaire Jaarprogramma ‘365 dagen succesvol’.
Een geweldig levens veranderend programma waaraan ik zelf de afgelopen twee jaar intensief heb deelgenomen.

Maar terug naar de tijd bij Pepperminds.
In die periode waren het echt nog trucjes die ik heel bewust inzette.
Ik was toen zoals dat heet bewust bekwaam maar had het me nog niet eigen gemaakt.

Tijdens mijn Bachelor met hoofdrichting Communicatiekunde werd communicatie meer dan trucjes.
Ik begon diepgaand inzicht te krijgen in waarom mensen communiceerden zoals ze deden.
Zo ontdekte ik dat mensen twee universele behoeftes hebben.
1 de behoefte aan waardering en erkenning 2 de behoefte aan ruimte, privacy.
Het is belangrijk om in communicatie deze behoeftes te respecteren en om hieraan tegemoet te komen.
Dit was voor mij een enorme eyeopener.

Tijdens mijn studie kwam ik in aanraking met onderliggende communicatieregels waar geen mens zich bewust van is. Bijvoorbeeld dat er regels zijn opgesteld voor het wisselen van de beurt. Zogenaamde Beurtwisselingsregels.
De meeste mensen doen dit automatisch, maar ik heb deze regels uit mijn hoofd geleerd en daarna toegepast.
De dingen die ik tijdens mijn studie leerde kon ik direct in de praktijk brengen in het abonnementen verkopen ‘op straat’. Hierdoor was ik continu bewust met communicatie bezig. Zowel in theorie als in de praktijk.

Na het afronden van mijn Bachelor werd ik aangenomen voor een fulltime salesbaan als Accountmanager bij Monsterboard. Ook hier kreeg ik salestraining, op zeer hoog niveau.
Mijn teamcoach gaf mij de ruimte om de gesprekken helemaal op mijn eigen manier te voeren.
Door zijn vertrouwen en de vrijheid die hij mij gaf, werd ik tot mijn verbazing een van de beste verkopers van het team.

Hoe meer ik over communicatie leerde hoe meer ik wilde weten.
Ik besloot nog een Master te doen die in het teken stond van strategische communicatie.
Ik koos een Master in Advertising, in Australië.
Deze rondde ik in 2011 met succes af.

Een aantal jaar later in 2014 stuurde ik als Salescoach een verkoopteam aan.
Dit was wederom bij Pepperminds.
Dezelfde organisatie waar ik zelf als student kranten verkocht had.
Nu gaf ik andere verkopers tips & tricks voor hun verkoopgesprekken.
Ook was ik verantwoordelijk voor het behalen van het teamtarget.

In 2015 volgde ik de opleiding tot Autismevriendelijk coach.
Dit was toen al DE opleiding over autisme en communicatie.
Hier voelde ik me helemaal thuis.
Hier kwamen mijn fascinatie voor communicatie en mijn eigen identiteit samen.
Alle puzzelstukjes vielen op z’n plek.
Het is dus ook niet verwonderlijk dat ik nu een aantal jaar later zelf voor de groep sta als trainer.

Door alle verdieping in communicatie heb ik veel inzicht gekregen.
Ik begrijp nu hoe communicatie in zijn werk gaat en welke zaken er een rol spelen.
Door alle oefening in de praktijk heb ik me diverse vaardigheden eigen kunnen maken.
Zo eigen dat ik mezelf er regelmatig op betrap dat ik iemand zit te spiegelen. Iets wat ik vroeger als verkoper heb geleerd.

Ik ben met andere woorden onbewust bekwaam geworden op het gebied van communicatie en verbinding maken.
Communiceren met anderen gaat me nu vrij makkelijk af en het kost me bovendien niet meer zoveel energie.
Dat gun ik jou ook!



Communicatie-opleidingen


Taal & cultuurstudies- Hoofdrichting Communicatiekunde- Universiteit van Utrecht

Master Communications- Advertising- RMIT University Melbourne



Autisme gerelateerde opleidingen


Om goed aan te kunnen sluiten bij andere mensen met autisme en om autismevriendelijke coachingsvaardigheden
op te doen volgde ik diverse opleidingen.

De autisme specialisatie leergang bij Martine Delfos aan
de Delfos Academie.

De opleiding tot Autismevriendelijk coach bij de Autisme Academie van Auticomm



Ik ben gecertificeerd Autismevriendelijke coach

Autismevriendelijke! Coach® door Auticomm. Autismeacademie.




Werkervaring op het gebied van autisme


In 2015 richtte ik mijn onderneming Asspire op.
Vanuit de visie dat mensen met autisme veel meer mogelijkheden hebben dan vaak wordt gedacht.

De naam Asspire is een samentrekking van ASS en het Engelse werkwoord to aspire.
De vertaling van to aspire is ambiëren, nastreven.
Dit kun je op een aantal manieren interpreteren.

1. Met je autisme ( je ASS) de beste versie van jezelf nastreven.
2. De naam Asspire doet mensen denken aan ‘inspire’.
Ook hier zit een kern van waarheid in.
Als ondernemer met autisme wil ik andere mensen met autisme inspireren.
3. Als het gaat over communicatie kan je de naam opvatten als ‘betere communicatie en meer verbinding nastreven.’

Naast mijn onderneming heb ik op diverse plekken gewerkt binnen de ‘autisme wereld’.
Ik koos voor organisaties met een ontwikkelingsgerichte kijk op autisme.
Organisaties waar ik een aanvulling was met mijn eigen autisme en waar ik verschil kon maken.
De functies die ik heb vervuld varieerden van voorlichting tot bemiddeling naar werk.


Medewerker bij Autisme Informatie Centrum van de NVA

Marketing- communicatiemedewerker bij iQ Coaches

Accountmanager en Recruiter bij ITvitae