Wie ben ik?


Ik ben ondernemer, trainer en coach.
Levenspartner en levensgenieter.
Creatief maar ook analytisch met veel oog voor detail.
Een enorme passie voor mijn vak.
Voor coachen, voor communicatie.
En voor het helpen van mijn soortgenoten.
Ik blijf geïnspireerd door het lezen van boeken en het volgen van trainingen.
En ik inspireer graag anderen door verworven inzichten door te geven.
Ik houd van authentieke, echte mensen.
Ik geniet van muziek met vrienden, op altviool of zingend.
En haal voldoening uit diepgaande, filosofische gesprekken.
Ik houd van koken en naar restaurants gaan.
En kan ultiem genieten van een goed glas wijn.
Kortom, ik ben mens.
Soms zoekend, soms struikelend maar altijd gericht op groei.
En last but not least.
Ik heb autisme
Net als jij.



Autisme coach Jellienke Winters
Autisme coach Jellienke Winters



Mijn Kernwaarden

Ik heb een aantal persoonlijke kernwaarden. Deze kernwaarden zijn voor mij een kompas voor hoe ik mijn leven wil leven. Bij belangrijke beslissingen en keuzes laat ik me leiden door deze waarden. Deze kernwaarden zie je terug in mijn privéleven maar zeker ook tijdens onze sessies.


VEILIGHEID: 
Alleen als je je veilig voelt kun je helder nadenken en dingen leren. 

ECHTHEID:
Jezelf zijn, authentiek. Trouw zijn aan jouw waarheid.
Trouw zijn aan wat jouw innerlijk aangeeft

Jellienke Winters Autisme coach. SPARK-methodiek

RUST & RUIMTE
Innerlijke rust. Een omgeving met weinig prikkels.

LIEFDEVOL
Dingen doen vanuit je hart



INSPIRATIE
Vanuit nieuwsgierigheid opleidingen en trainingen volgen,
boeken lezen en deze kennis en inzichten weer door geven aan anderen.




Mijn Autisme Diagnose


Ik kreeg mijn diagnose autisme in 2004, tijdens mijn studententijd in Utrecht. Asperger, om precies te zijn. Ik heb altijd al geweten dat ik anders was. Op school was ik trager dan andere kinderen in mijn klas. Daardoor kreeg ik de bijnaam ‘Slome’. Ik begreep grapjes niet, en een sarcastische opmerking vatte ik serieus op. Ik was praktisch, motorisch en sociaal op z’n zachts gezegd ‘onhandig’. Ik hoorde er niet echt bij en voelde me vaak buitengesloten. De diagnose kwam dan ook niet als een verrassing. Opeens had ik een verklaring voor waarom ik me altijd zo anders had gevoeld.

Van de psychologe die mij diagnosticeerde kreeg ik een uitleg over wat autisme, en specifiek Asperger, was. Iets met dat het snoeiproces in mijn hersenen anders verliep dan bij mensen zonder autisme. Ze zei dat er bepaalde hersencellen niet weggesnoeid werden terwijl dit bij andere mensen zonder autisme wel zo was. Elke keer werden de ‘oude’ cellen weer opnieuw gebruikt bij bijvoorbeeld het uitvoeren van een taak. Dit verklaarde waarom een taak voor mij elke keer weer als ‘nieuw’ voelde en praktische dingen voor mij niet snel automatisme werden.  Het verklaarde echter niet waarom ik moeite had met sociale dingen of waarom ik soms verbanden mistte.

In de loop van de jaren ben ik me enorm in autisme gaan verdiepen. Anders gezegd, ik ben er met een autistische hyperfocus helemaal ingedoken. In eerste instantie om mezelf beter te begrijpen en het aan anderen uit te kunnen leggen. Later ook om anderen met autisme beter te kunnen begeleiden.




Missie & visie op autisme



Gaandeweg veranderde mijn beeld van autisme als aandoening naar een meer ontwikkelingsgerichte kijk op autisme. Tijdens mijn burn-out in 2014 las ik het boek Plan B van Gijs Horvers en Marjon Kuipers waarin ze uitlegden hoe schadelijk het was voor mensen met autisme om het stoornis te noemen en wat dit met het zelfbeeld van iemand kon doen. Ik vond hierin herkenning omdat ik ergens altijd al had geweten dat het geen stoornis was maar puur een andere manier van denken. En het voelde voor mij als onrecht en niet kloppend om het een stoornis of aandoening te noemen. In Gijs vond ik een zielenmaatje die dezelfde visie had als ik.
We voerden talloze inspirerende gesprekken over wat autisme volgens ons dan WEL was.

Via hem kwam ik in aanraking met de ontwikkelingsgerichte theorie van Martine Delfos en ik volgde bij haar zelf een leergang over autisme. Bij Martine leerde ik dat er niet iets ‘ kapot’ is in de hersenen maar dat het een andere ontwikkeling is waarbij eerst het cognitieve zich ontwikkeld en dan pas het sociaal- emotionele. Er was sprake van een vertraging en versnelling tegelijkertijd en mensen met autisme konden dus wel degelijk groeien en leren.



Het ontstaan van ASSPIRE


Vanuit deze ontwikkelingsgerichte benadering kwam het idee om ASSPIRE op te richten. Ik creëerde de naam ASSPIRE met de gedachte om de letters ASS een minder negatieve lading te geven. En een positief woord te vormen met dezelfde drie letters. Het Engelse woord ‘ to aspire wat ambieren/ nastreven betekent, riep direct het juiste gevoel op. Vanaf dat moment had ik een missie: Mijn soortgenoten vertellen dat zij net als ieder ander in staat waren om hun dromen na te streven en zichzelf te ontwikkelen.

In mijn coachingspraktijk zou mijn focus niet komen te liggen op aandoening maar op ‘mens’ zijn.
Dit idee werd in april 2015 werkelijkheid toen ik ASSPIRE inschreef bij de KVK.

Inmiddels is Asspire een goedlopende coachingspraktijk waar ik wekelijks tientallen mensen met autisme coach.
De mensgerichte benadering hanteer ik nog steeds. Natuurlijk hou ik rekening met het autisme en hoe dit doorwerkt in je leven maar je bent vooral een mens met gedachten, overtuigingen, emoties en patronen.
En in de praktijk komt het er op neer dat we vaak daar mee aan de slag moeten gaan om echte verandering te bewerkstelligen.




Een hyperfocus op communicatie



“Maar jij hebt toch geen autisme, jij bent juist hartstikke sociaal.” Dit is een zin die ik nog steeds regelmatig te horen krijg. Maar in tegenstelling tot wat mensen soms denken ben ik niet geboren met sociale voelsprieten.
Wel heb ik altijd een fascinatie gehad voor hoe communicatie en sociale interactie werkt.

Ik was een extravert kind. Altijd aan het babbelen. Maar ik communiceerde niet zoals men van mij verwachtte.
Ik hield monologen en praatte door mensen heen. Als tiener werd ik me ervan bewust dat ik vaak de plank missloeg op het gebied van communicatie. Ik nam dingen letterlijk, begreep grapjes niet of interpreteerde dingen anders dan ze bedoeld waren. Dat voelde uitermate frustrerend en confronterend. Maar ik legde me hier niet bij neer. Ik was vastbesloten om uit te zoeken hoe communicatie in zijn werk ging. Dit moest toch te leren zijn?
Er moesten toch soort van regels voor zijn?

Mijn strategie was om een bijbaan te nemen waarbij het draaide om communicatie. Mijn eerste bijbaan was achter de kassa bij Albert Heijn. Dit was de ultieme manier om te oefenen met het maken van praatjes met vreemden. En ik bleek het nog leuk te vinden ook.

Daarna koos ik een bijbaan als Callcenter medewerker.
Hier kreeg ik communicatie-en verkooptraining en ik vond het geweldig. Ik leerde hoe de structuur van een gesprek in elkaar zat. En welke technieken je kon inzetten om iemand te overtuigen. Ik zoog het op als een spons en bleek het goed toe te kunnen passen in de praktijk. Tijdens de gesprekken ontdekte ik dat ik zelf invloed had op de reactie die ik kreeg van een potentiële klant. Ik vond het enorm gaaf om te ontdekken dat een ander woord of een andere zinsbouw al een effect kon hebben. We werkten bij dit callcenter met een vaststaand script. Dit was voor mij lekker duidelijk omdat ik hierdoor een vaste structuur had voor een gesprek. Maar ik ontdekte gaandeweg steeds meer zinnen die averechts werkten. Mijn conclusie was dat ik met dit script geen dingen ging verkopen. Mijn collega’s bleven hetzelfde script opdreunen. Zelf ging ik in de avonduren aan de slag met het analyseren van de brochures van het product wat we verkochten. Ik bestudeerde alle voorwaarden die ik kon vinden. Vervolgens bedacht ik hoe ik het aantrekkelijker kon verwoorden. Met grote zorgvuldigheid, zonder de waarheid geweld aan te doen, herschreef ik het script. En met succes. Ineens kreeg ik allemaal ‘ ja’s aan de telefoon. Mijn verkoopresultaten schoten de lucht in. Collega’s kregen iets in de gaten en wilden weten wat mijn geheim was. Veel van hen namen mijn script over. Voor het eerst in mijn leven was ik ergens echt goed in. Ik had eindelijk mijn talent gevonden!

Vanaf dat moment wilde ik een expert worden in communicatie. Daarom besloot ik na mijn school een studie in communicatie te zoeken. Ik wilde tot in detail gesprekken analyseren, leren over woordgebruik, beïnvloeding en betekenisverlening. Dat vond ik binnen de hoofdrichting Communicatiekunde van Taal & Cultuurstudies.
Tijdens deze studie analyseerden we teksten en deden we communicatieonderzoek. Ook kwam ik in aanraking met onderliggende communicatieregels waar geen mens zich bewust van is. De meeste mensen doen dit automatisch, maar ik heb deze regels uit mijn hoofd moeten leren. Ook leerde ik welke communicatiestrategieën je in kon zetten om aan de behoeftes van mensen tegemoet te komen. Ik leerde dat het verbinding creëert als je met iemand over overeenkomsten praat. En dat het afstand creëert als je verschillen benadrukt. Ik leerde daarnaast wat de effecten waren van directe en indirecte communicatie. Nadat ik mijn diagnose had gekregen begon ik in te zien hoe de communicatie van mensen met autisme verschilde met de communicatie van mensen zonder autisme.

Ik wilde de communicatietechnieken die ik leerde tijdens mijn studie graag uittesten in de praktijk. Niet alleen aan de telefoon maar ook in het echt. Daarom nam ik naast mijn studie weer een bijbaan als verkoper. Dit keer bij Pepperminds. Ik stond in drukke winkelcentra en sprak honderden vreemde mensen aan met de vraag of ze een abonnement wilde kopen. Bij Pepperminds leerde ik weer nieuwe verkooptechnieken zoals Building Rapport. Door deze baan te combineren met mijn studie was ik continu bewust met communicatie bezig. Zowel in theorie als in de praktijk. En dat vond ik heerlijk.

Na het afronden van mijn Bachelor werd ik aangenomen voor een fulltime Salesbaan als Accountmanager bij Monsterboard. Ook hier kreeg ik Salestraining, op zeer hoog niveau. Mijn teamcoach gaf mij de ruimte om de gesprekken helemaal op mijn eigen manier te voeren. Door zijn vertrouwen en de vrijheid die hij mij gaf, werd ik tot mijn verbazing een van de beste verkopers van het team.

Hoe meer ik over strategische communicatie leerde hoe meer ik wilde weten. Ik koos ervoor om nog een Master te doen in Advertising. Niet in Nederland maar in Perth in Australië. Dit bleek totaal de verkeerde keus te zijn. Kort gezegd klopte de plek en de universiteit niet voor mij en ik was continu voor langere tijd overprikkeld. Het is een van de zwaarste periodes geweest in mijn leven. Maar in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten begon ik opnieuw. Dit keer aan de Master Advertising aan RMIT in Melbourne. Dit bleek wel helemaal de juiste plek te zijn. Ik behaalde de Master met Distinction.


Gevolgde opleidingen


Taal & cultuurstudies- Hoofdrichting Communicatiekunde- Universiteit van Utrecht

Master Communications- Advertising- RMIT University Melbourne


Autisme gerelateerde opleidingen


Om goed aan te kunnen sluiten bij andere mensen met autisme en om autismevriendelijke coachingsvaardigheden op te doen volgde ik diverse opleidingen.

De Autisme Specialisatie Leergang bij Martine Delfos aan de Delfos Academie

De opleiding tot Autismevriendelijk coach bij
de Autisme Academie

Inmiddels werk ik daar met heel veel plezier als Ervaringsdeskundig Trainer. 


Training Mindfulness bij Autisme – Annelies Spek




Overige trainingen en cursussen


365 Dagen Succesvol Jaarprogramma door David de Kock en Arjan Vergeer

Verbindende communicatie – Taal die Werkt

Emotiecoach opleiding door Vera Helleman
Emotie expertisecentrum

Creative Consciousness



Eerdere werkervaring in de autisme wereld



NVA – Medewerker bij het Autisme Informatie Centrum

iQ Coaches –Marketing- communicatiemedewerker

ITvitae –Accountmanager en Recruiter